Over Home-Start
Home-Start is een opvoedondersteuningsprogramma, waarbij Icare JGZ vrijwilligers inzet bij gezinnen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dit kan om allerlei redenen zijn: een kind dat niet luistert, een baby die veel huilt, een ouder die geen sociaal netwerk heeft, etc. Icare JGZ voert Home-Start uit in Assen, Tynaarlo, Aa en Hunze, Emmen, Borger-Odoorn, Coevorden en Kampen. In 3 van deze gemeenten voeren we zowel jeugdgezondheidszorg als Home-Start uit, waarbij er een directe verbinding is tussen jeugdgezondheidszorg en verwijzingen naar Home-Start. Wanneer uit gesprekken met ouders blijkt dat zij opvoedvragen hebben waar ondersteuning bij nodig is, werken we in deze gemeenten met Home-Start. Het doel hiervan is om het ontstaan van (emotionele- en gedrags)problemen bij kinderen te voorkomen of te beperken.
Onze Home-Startcoördinatoren zorgen voor werving, selectie, training en begeleiding van de vrijwilligers. De coördinator zorgt in zijn of haar eigen regio voor de werving en intake van de gezinnen, het matchen van vrijwilligers met gezinnen en het onderhouden van contacten met andere beroepskrachten en het netwerk.
Nieuw registratiesysteem
In september heeft Home-Start een nieuw registratiesysteem in gebruik genomen. Het Home-Start registratiesysteem voldeed niet meer aan de laatste informatiebeveiligingseisen en moest vervangen worden. Er is vooraf onderzoek gedaan naar vergelijkbare registratiesystemen bij andere zorgorganisaties. We kwamen uit bij een leverancier die ook voor Humanitas een soortgelijk systeem heeft geleverd én waar hun medewerkers tevreden over zijn. Icare JGZ heeft daarop besloten om met diezelfde leverancier in zee te gaan voor het nieuwe systeem.
Voordelen voor de gebruikers
Met dit registratiesysteem is het inzichtelijker hoeveel gezinnen en vrijwilligers er zijn waar nog een match voor gevonden moet worden. Met het oude systeem werd dit op locaties op een bord bijgehouden, met dit systeem zijn deze gegevens online en vanaf elke locatie te benaderen. Daardoor kunnen we zien waar we vrijwilligers nodig hebben, nog matches moeten maken en sneller de ondersteuning bieden die nodig is.
Een coördinator van Home-Start vertelt over het registratiesysteem het volgende: “Het nieuwe registratiesysteem Home-Start zorgt voor duidelijkheid en geeft eenvoudig inzicht, waardoor we efficiënter kunnen werken. Daarnaast biedt het registratiesysteem ons een jaarlijks overzicht met grafieken en staafdiagrammen met gegevens die de coördinatoren veel informatie geven en voor de gemeenten van grote waarde zijn. Denk hierbij aan een overzicht van tevredenheid, woongebied gezinnen, leeftijdsopbouw, opleiding en ondersteuningsvragen. Deze resultaten worden automatisch gegenereerd uit de gegevens die wij invoeren. Hiermee kunnen we evalueren en bijsturen waar nodig.”
Wil je meer weten over wat Home-Start voor jou kan betekenen? Of ben je op zoek naar de mogelijkheden voor een samenwerking met Home-Start binnen jouw gemeente? Neem contact op via infojgz@icare.nl. We helpen je graag!