Op dinsdag 24 oktober was de aftrap van de pilot lerende kwaliteit bij ActiZ jeugd. Een nieuwe methodiek voor het voeren van kwaliteitsaudits waarbij, door het voeren van dialoogsessies, jeugdgezondheidsorganisaties met elkaar in gesprek gingen over de kwaliteit. Om zo van elkaar te leren, te inspireren en de kwaliteit in de jeugdgezondheidszorg naar een hoger plan te tillen. Vanuit onze kernwaarde ‘Leren en mogen leren’ is Icare JGZ ingegaan op de uitnodiging van Ron Baumans, bestuurder van ActiZ jeugd en directeur van JGZ Zuid-Holland West, om samen te onderzoeken wat deze methode de jeugdgezondheidszorg (jgz) en onszelf brengt. Dit heeft mooie gesprekken opgeleverd en het maakte ook wel weer duidelijk dat de verschillen in werken en aanpak in Nederland groot zijn. Terwijl we vaak allemaal hetzelfde willen: dat doen wat nodig is voor ouders en kinderen!
Andere kijk op kwaliteit en veiligheid
Sinds 2020 is samen met de Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders in Zorg en Welzijn (NVTZ) en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) nagedacht over een andere kijk op (de beoordeling van) kwaliteit en veiligheid. Het systeem van interne kwaliteitsaudits sluit niet aan bij wat professionals nodig hebben en past niet meer in het huidige denken, wat gericht is op het samen toevoegen van waarde. Deze aanpak heeft al bewezen effectief te zijn in de gehandicaptenzorg. Nu willen we, door deelname aan deze pilot, de nieuwe manier van kwaliteits- en veiligheidsdenken en -handelen ook introduceren binnen de zorg en ondersteuning voor jeugd en gezin. Met deze stap nemen we de verantwoordelijkheid om de kwaliteit voor jeugdigen en gezinnen, nu en in de toekomst, te behouden en te verbeteren.
Acht collega’s, allen uit team Lelystad, waren vanuit Icare JGZ aanwezig. Samen met medewerkers van JGZ Zuid-Holland West hebben zij, onder leiding van een moderator, aan tafel gediscussieerd over diverse kwaliteitsdilemma’s zoals:
- het open dossier;
- regie (bij de ouder);
- het werken met de voor de jeugdgezondheidszorg nieuwere disciplines als de pedagoog;
- de grenzen van de jeugdgezondheidszorg;
- hoe we voor onszelf blijven zorgen.
Icare JGZ en JGZ Zuid-Holland West evalueren de eerste dialoogtafel en bereiden de tweede dialoogtafel voor. Deze vindt begin 2024 plaats in dezelfde setting. Als de pilot een succes is, neemt het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) de systematiek over en komt deze beschikbaar voor alle jeugdgezondheidszorganisaties.